بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین وصلّى الله على سیدنا محمد و آله الطاهرین
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» فرمودند: « به استناد به همین آیه مومنان هر عصری می جنگند.»
امروز که زمان رویارویی فراگیر با گروهک تکفیری و محارب با خدا و رسول (ص) که فساد را اشاعه می دهند و حرث و نسل را نابود می کنند و آثار تمدن بشری را از بین می برند، نواخته شد؛ بر ماست که مسوولیت های دینی را پذیرا گردیم و به وظیفه شرعی خود در دفاع از مظلوم و دفاع از وطن و تمدن عمل نماییم.
اولاً: بر هر شهروند عراقی واجب است که در جهاد نظامی با بذل جان و مال و تشویق به نبرد با داعش و دعا برای پیروزی نیروهای مسلح و دلاوران نیروهای مردمی مشارکت جدی و فعالانه ای داشته باشد.
ثانیاً: عشایر غیور مناطق درگیر نبرد می بایست فورا برای پاکسازی وطن از لوث گروهکهای های تروریستی به کمک برادران مجاهد خود بشتابند.
سرعت عمل برادران ما در استان های صلاح الدین و انبار و نینوا و پیوستن آن ها به نیروهای مسلح برای بیرون راندن داعش سهم عمده ای در کاهش زیان های هنگفت آن ها به مردم و کشورشان خواهد داشت.
ما می بایست از مرحله تفرقه، طایفه گرایی و پراکندگی سیاسی عبور کرده و آماده رویارویی با خطر همیشگی ای که ما را تهدید می کند، بشویم. هر کس که در این امر کوتاهی کند باید تاوان سنگین آن را در درگاه خدا و در محکمه تاریخ پس بدهد.
ثالثاً: کشورهای منطقه و کشورهای هم پیمان می بایست به حمایت از مردم عراق در مواجهه با این خطر که تنها محدود به عراق نیست مبادرت ورزند. تاخیر در این مهم تاکنون آسیب فراوانی به اردوگاه خود آن ها رسانده است.
اینک دامنه خطر گسترش یافته و زخم خونبار عمیق شده است. من به کشورهای هم پیمان صادقانه می گویم که شما نمی توانید در مبارزه با این گروهک سرطانی، دلاورانی همچون مردم عراق را بیابید چرا که ایشان پس زمینه دینی محکمی دارند و شجاعت آن ها مشهود و همکاری جمهوری اسلامی با آن ها عیان است.
رابعاً: تمام نهادهای عراق می بایست حمایت از نیروهای مسلح و بسیج تمام توان ملت را در این راستا اولویت نخست خود قرار دهند تا به اذن خدا به پیروزی برسند.
مگر خداوند نفرموده است: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّـهِ وَعَدُوَّکُمْ». و نیز فرموده است: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ»
از خدا مسالت دارم که دلاوران عراق را پیروز و دشمنان دین را نابود گرداند و شهدای ما را قبول کند و به بازماندگانشان صبر و آرامش عطا فرماید و به مجروحان سلامتی بدهد. انه نعم المجیب.
کربلاء المقدسة
محمد تقی مدرسى
١٥ /جمادى الأولى/١٤٣٦هـ
اولین شماره مجله علمی-فرهنگی رسالت که توسط بخش فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی- مشهد مقدس تهیه شده است را می توانید از این لینگ دانلود کنید.دریافت
عنوان: اولین شماره مجله رسالتمنطق اسلامی:بررسی شرایط اجتماعی خطا در معرفت
(جامعه شناسی معرفتِ علامه مدرسی)
نویسنده: رضا اکبری(دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی )
جامعه شناسان در پیِ کشف روابط پدیدهها بهویژه روابط پدیدههای اجتماعی هستند. در جامعهشناسی معرفت نیز جامعهشناسان به دنبال کشف ارتباط میان بنیانهای اجتماعی و شرایط اجتماعی از یکسو و معرفتهای گوناگون از سوی دیگر هستند.
به عبارت دیگر، جامعهشناس معرفت در پی پاسخ یافتن به این پرسشهاست که:
و آیا دستیابی به معرفت ناب امکانپذیر است؟
در توضیح باید گفت باتوجه به اینکه از یک طرف ذهن یا «فاعل شناسایی» بدون عوامل و کانالهای معیّن و مشخص نمیتواند با واقعیّات ارتباط برقرار سازد و از طرف دیگر، این عوامل و کانالهای ارتباطی تحت تأثیر محیط پیرامونی و اجتماعی قرار میگیرند، حال این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به معرفت ناب و خالص دست یافت؟ اگر امکان پذیر است کیفیت عدم تاثرپذیری آنها از جامعه و ساختارها و نهادها، تعلقات و وابستگیهای آن چگونه ممکن میشود؟
ما در این جستار در پی یافتن پاسخِ پرسشهای فوق میباشیم. تا بدانیم که تعیّن اجتماعی معرفت از دیدگاه علّامه محمدتقی مدرسی چگونه است.
یکی از خصلتهای عمدهی جامعه شناسی نسبیکردن امور به ویژه معرفت دانسته میشود؛ البته نمیتوان این حکم را قاطعانه و به کل دیدگاههای جامعهشناسی و همهی جامعهشناسان تعمیم داد؛ همانگونه که نمیتوان این خصلت را ذاتی جامعهشناسی دانست؛ به واقع آشکار نیست که آیا نسبیکردن امور از ویژگیهای ذاتی آن است یا جامعه شناسان چنین تمایلی دارند.
ه گزارش «شیعه نیوز»، با تلاش مستمر و شبانه روزی دست اندرکاران و هنرمندان کارگاه ضریح سازی حرم مطهر حضرت عباس(علیه السلام)، آخرین بخش از پنجرههای ضریح حرم مطهر بر روی سازه چوبی آن نصب گردید.
پرسنل و هنرمندان کارگاه ضریح سازی وابسته به آستان مقدس حرم حضرت عباس(علیه السلام) با نصب العین قرار دادن دستورات تولیت حرم مطهر مبنی بر ساخت ضریح مطهر در حداقل زمان ممکن با حفظ کیفیت آن، تمام تلاش خود را بکار گرفته و علیرغم تمامی مشکلات پیش رو، آخرین بخش از پنجرههای ضریح جدید را روی سازه چوبی آن نصب نمودند.
لازم به توضیح است ضریح جدید پس از آماده شدن محل نصب، در این کارگاه مجددا دمونتاژ شده و برای نصب بر روی مرقد مطهر، به داخل حرم منتقل خواهد شد.
هر پنجره (دهانه) از این ضریح از ۲۳۸ کره، ۳۶ نیم کره، ۵۰۱ عدد دستگیره به ارتفاع ۲۳ ردیف و عرض ۱۲ ستون از این کرهها ساخته شده و ضخامت هریک از آنها ۳ میلی متر میباشد. ضخامت هر یک از دستگیرههای ساخته شده برای این ضریح ۶ میلی متر بوده واین ضریح مجموعا ۶۵۰۰ دستگیره دارد که همگی از نقره با عیار ۹۹۹ با دو درصد طلا ساخته شدهاند.
ضریح جدید مرقد مطهر حضرت عباس(علیه السلام) اولین ضریح در سطح عتبات عالیات عراق بشمار میرود که بدست هنرمندان عراقی و در داخل کشور ساخته میشود. طرح ضریح جدید، همان طرح ضریح فعلی با اندکی اضافات و اصلاحات میباشد که با دقت بالا ساخته و به زودی رونمائی خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد الصافی تولیت آستان مقدس عمر ضریح فعلی را بیش از ۴۰ سال اعلام نمود و افزود: با توجه به قدمت ضریح فعلی و آسیبهای وارده به این ضریح و عدم کفایت مرمتهای صورت گرفته، تصمیم بر ساخت ضریحی جدید با همان طراحی و ویژگیهای ضریح فعلی با توجه به دقت بالا و هنرنمایی فنی موجود در آن با مشارکت تمامی زائران بواسطه نذورات و هدایای تقدیم شده به حرم مطهر گرفته شد. بطوریکه امروز شیعیان عراقی، ایرانی، هندی، پاکستانی و ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای جهان در ساخت این ضریح سهیم هستند.
ضریح فعلی مرقد مطهر حضرت عباس(علیه السلام) با بودجه مرجع وقت جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم (قدس سره) در شهر اصفهان ساخته شد و در آذرماه سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به عراق جهت نصب منتقل گردید.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی مدرسی دام ظله، رئیس شورای شهر مشهد مقدس آقای محسن انتظاری، و شهردار این شهر آقای صولت مرتضوی، و هیات همراه با حضور شهردار کربلا آقای ضیا الزبیدی را به حضور پذیفتند.
معظم له در این دیدار بر اهمیت انتقال و تبادل تجربیات و همکاری های آموزشی در حوزه های شهری و خدمت رسانی و استفاده از تجربیات ایران در این حوزه، و در خصوص سازماندهی و ارتقای وضعیت شهرها و ارائه خدمات و اجرای طرح ها و نیز تقویت و ارتقای زنجیره روابط و منافع مشترک بین دو ملت دوست و همسایه تاکید فرمودند.
همچنین ایشان بر ضرورت فعال سازی سرمایه گذاری های مشترک اشاره، و از شهرداری مشهد و اهالی این شهر درخواست کردند که برای سرمایه گذاری در کربلا و اجرای طرح های مربوط به ساماندهی زائران ایرانی خصوصا در ایام زیارت میلیونی اربعین اقدامات مقتضی و مناسب را به انجام برسانند.
ایشان در فراز دیگری از سخنان خود از مسوولان خواستند به گونه ای عمل کنند که مشهد مرکز مهمی برای جذب و تجمع دوست داران اهل بیت علیهم السلام از هر نقطه جهان بشود. این امر البته مستلزم اقدامات و تسهیلاتی بیش تر از امکانات کنونی است، از جمله می بایست تسهیلاتی برای تصرف زمین از سوی دوست داران غیر ایرانی که مایل به سرمایه گذاری در مشهد هستند فراهم نمود، و در تقویت حوزه علمیه مشهد به عنوان یک مرکز فعال حوزوی و جذب طلاب خارجی، علاوه بر جذب دانشجو از دانشگاه های مشهد، راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.
طرف مقابل نیز آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن تجربیاتشان در راستای ارتقای امور شهری و خدمت رسانی در شهر کربلا اعلام نمود و یادآور شد که در همین حوزه ها تفاهم نامه های متعددی بین شهر مشهد با کربلا و نجف اشرف و کاظمین به امضا رسیده است.